Brobyggeren, humørmageren og de andre klassekammerater – om sociofaglige deltagelsesmønstre i SYKL

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I SYstematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) indtager eleverne rollen som henholdsvis hjælper og hjulpne på skift. Vi har set nærmere på, hvilke typiske hjælpestrategier eleverne anvender, og det viser sig, at deltagelsesmønstrene trækker på både sociale og faglige (tale)handlinger. Gennem eksempler fra videoobservationer fremstilles fire strategier, som alle kan føre til mere eller mindre inkludering i elevfælleskabet.
OriginalsprogDansk
Titel"Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" Om undersøgende samtaler i makkerpar
RedaktørerMaria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Publikationsdato2022
Sider37-49
ISBN (Trykt)978-87-974214-0-6
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater