Abstract
Backgound and aims:
Sygeplejerskemanglen i Danmark er stor. Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende i studiet. Hensigten med projektet er dels at undersøge hvilke livshistoriske omsorgsforudsætninger, de studerende møder med i uddannelsen og dels at beskrive, hvordan forudsætningerne inddrages i undervisningen og hvad der sker i klasserummet.
Methods:
Tilgangen til undersøgelsen er socialvidenskabelig og kulturanalytisk. Det empiriske materiale er indsamlet via 60 spørgeskemaer, 9 livshistoriske interviews, 15 klasserumsobservationer og båndoptagelser af undervisningen i sygeplejerskeuddannelsen i DK. Materialet indgår i en konstruktion af 3 typer sygeplejestuderende, Lone, Nana og Mette samt en konstrueret sygeplejetime: Grundlæggende sygepleje og ældre.
Results:
I projektet præsenteres de 3 konstruerede sygeplejestuderende med tilhørende omsorgserfaringer og forestillinger. På tværs af klasseforskelle ses at alle er handlingsrettede men kræver forskellige vilkår for at udfolde sig og skabe en faglig identitet.
Konstruktionen viser, ringe mulighed for identitetsdannelse via konkrete rollemodeller. Der etableres i stedet en diffus sygeplejefaglig identitetsdannelse i klasserummet, hvilket kommer til udtryk som en reproduktion af den etablerede uddannelseskultur. Sygeplejen til ældre bliver gjort sproglig, ikke handlingsrettet.
Conclusion:
I de institutionelle rammer omdanner den herskende uddannelseskultur det praktiske sygeplejefag til et sprogligt, ikke praktisk fag med klasserummet som scene. Det faglige indhold i sygepleje til ældre giver således ikke indsigt i de regler og vidensformer, der ligger bag pleje og omsorg til ældre. Udfordringen for sygeplejerskeuddannelsen er at skabe mulighed for faglig identifikation vi kompetente undervisere i skole og klinik i synergi med de studerendes personlige forudsætninger.
Keywords
Sygeplejerskeuddannelsen, klasserumsforskning, omsorgskvalificering, sygeplejefaglig identitet
Sygeplejerskemanglen i Danmark er stor. Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende i studiet. Hensigten med projektet er dels at undersøge hvilke livshistoriske omsorgsforudsætninger, de studerende møder med i uddannelsen og dels at beskrive, hvordan forudsætningerne inddrages i undervisningen og hvad der sker i klasserummet.
Methods:
Tilgangen til undersøgelsen er socialvidenskabelig og kulturanalytisk. Det empiriske materiale er indsamlet via 60 spørgeskemaer, 9 livshistoriske interviews, 15 klasserumsobservationer og båndoptagelser af undervisningen i sygeplejerskeuddannelsen i DK. Materialet indgår i en konstruktion af 3 typer sygeplejestuderende, Lone, Nana og Mette samt en konstrueret sygeplejetime: Grundlæggende sygepleje og ældre.
Results:
I projektet præsenteres de 3 konstruerede sygeplejestuderende med tilhørende omsorgserfaringer og forestillinger. På tværs af klasseforskelle ses at alle er handlingsrettede men kræver forskellige vilkår for at udfolde sig og skabe en faglig identitet.
Konstruktionen viser, ringe mulighed for identitetsdannelse via konkrete rollemodeller. Der etableres i stedet en diffus sygeplejefaglig identitetsdannelse i klasserummet, hvilket kommer til udtryk som en reproduktion af den etablerede uddannelseskultur. Sygeplejen til ældre bliver gjort sproglig, ikke handlingsrettet.
Conclusion:
I de institutionelle rammer omdanner den herskende uddannelseskultur det praktiske sygeplejefag til et sprogligt, ikke praktisk fag med klasserummet som scene. Det faglige indhold i sygepleje til ældre giver således ikke indsigt i de regler og vidensformer, der ligger bag pleje og omsorg til ældre. Udfordringen for sygeplejerskeuddannelsen er at skabe mulighed for faglig identifikation vi kompetente undervisere i skole og klinik i synergi med de studerendes personlige forudsætninger.
Keywords
Sygeplejerskeuddannelsen, klasserumsforskning, omsorgskvalificering, sygeplejefaglig identitet
Bidragets oversatte titel | Omsorg under forandring |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Publikationsdato | 2009 |
Status | Udgivet - 2009 |
Begivenhed | ICN 24th Quadrennial Congress 2009: Leading Change Building Healthier Nations - Durban, Sydafrika Varighed: 27 jun. 2009 → 4 jul. 2009 |
Konference
Konference | ICN 24th Quadrennial Congress 2009 |
---|---|
Land/Område | Sydafrika |
By | Durban |
Periode | 27/06/09 → 04/07/09 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning