CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

42 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel præsenterer en Cyklus-Task-Chunks tilgang til integration af interkulturel og sproglig læring i engelsk-, tysk- og franskundervisningen. Tilgangen kan betragtes som en CLIL- orienteret tilgang, da den viser, hvordan elever kan stilladserers til at kunne kommunikere, reflektere og forholde sig kritisk til kultur, samfund og verden. Den bygger på en synergi imellem Cyklusmodel for interkulturel læring og en stilladsering af elevernes sproglige udvikling baseret på en task- og chunks-orienteret kommunikativ sprogundervisning. Den er udviklet i forbindelse med et større aktionsforskningsprojekt i Danmark i skoleåret 2021/2022, hvor det bærende spørgsmål var, hvordan undervisning i sprogfagene kan bidrage til undervisning i de store globale samfundsfordringer, som de fx kommer til udtryk i FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling. Lektorteamet udviklede seks undervisningsforløb baseret på en Cyklus-Task-Chunks tilgang, som de deltagende lærere afprøvede og udviklede i en aktionslæringsspiral i form af workshops, didaktiske samtaler og fokusgruppeinterview. Elevernes stemmer blev også inddraget i form af afsluttende fokusgruppeinterviews. Projektets fund viser, at det er muligt at arbejde med komplekse emner som fx bæredygtighedsproblematikker og at kommunikere om disse problemstillinger på i engelsk, tysk og fransk. I denne artikel er der fokus på fund fra engelsk- og tyskundervisningen.

OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Journal of Language Teaching and Learning
Vol/bind11
Udgave nummer3
Sider (fra-til)278-301
Antal sider13
ISSN2703-8629
StatusUdgivet - 30 jan. 2024

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • Bæredygtighed
  • interkulturel læring
  • engelsk
  • tysk
  • fransk

Citationsformater