Døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel omhandler institutionsanbringelse og beskriver, hvorledes særligt rutiner og regler er rammesættende for hverdagen på en institution. På baggrund af forskellige undersøgelser af børn og unges egne perspektiver på at vokse op på en institution peger kapitlet på væsentlige pointer, som socialrådgivere kan være opmærksomme på i deres arbejde med anbringelser på institution samt opfølgning på disse:
• Børnefælleskabet er et centralt element i hverdagsliv på en institution. Børnene er der hver dag, de oplever at være i lignende livsomstændigheder, og de er typisk en betydningsfuld støtte til hinanden (livsvidner).
• En hverdag med mange kollektivt baserede rutiner og regler udfordrer børnenes privatliv og samvær med venner uden for institutionen.
• Det er en svær balancegang for børnene at færdes på tværs af special- og almensystemer, og det kan medføre, at børnene føler sig anderledes og stigmatiseret i almensystemer.
OriginalsprogDansk
TitelSocialfagligt arbejde med anbringelser : En grundbog
RedaktørerAnn-Karina Eske Henriksen, Helle Schjellerup Nielsen, Helle Birkholm Antczak
Antal sider18
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2022
Sider401-418
Kapitel18
ISBN (Trykt)9788750061403
ISBN (Elektronisk)9788750062813
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Børn og unge
  • døgnanbringelse
  • oplevelser af døgnanbringelse
  • hverdagsliv på institution

Citationsformater