Danmark med nye øjne: Deltagerinddragelse og dynamiske ruter i medborgerskabsdidaktik

Lakshmi Sigurdsson, Gitte Engholm

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

1862 Downloads (Pure)

Abstract

Hvordan et nytænkende samarbejde mellem museum og læreruddannelse kan stimulere til en dynamisk oplevelse af medborgerskab ved at skabe koblinger mellem deltagernes erfaringer, materialitet og ruter gennem en udstilling. Artiklen introducerer og analyserer et projekt om medborgerskab for lærerstuderende med flygtninge- og indvandrerbaggrund ud fra Gert Biestas pædagogiske tænkning, Martha Nussbaums begreb om social poesi og dynamikken mellem performativitet og subjektivering (Damsholt ud fra Elias og Cussins).
OriginalsprogDansk
BogserieTilde Rapportserie
Vol/bind2020
Udgave nummer17
Sider (fra-til)29 - 46
Antal sider17
ISSN1103-8470
StatusUdgivet - 30 jun. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • medborgerskab
  • flygtninge og indvandrere
  • Museumsdidaktik
  • Æstetiske læreprocesser
  • Demokratisk dannelse

Citationsformater