Datasans: etisk skole- og uddannelsesledelse med data

Dorthe Staunæs, Helle Bjerg, Malou Juelskjær , Kristian Gylling Olesen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Data er blevet en uomgængelig del af skolens hverdag og ledelse. Men data gør mere end de viser. Data omskaber nemlig skolen og dens elever radikalt. Det vilkår kræver, at ledelsen oparbejder ikke bare dataliteracy men også etisk datasans.

Foruden etisk datasans præsenterer bogen begrebet responsabilitet, dvs. ledelsens dens evne til at sanse og kere sig om, hvad data og databrug afstedkommer, og et forslag til en eksperimenterende ledelsesmetodologi, prototyping.

Bogen er en håndsrækning i arbejdet med det skisma mellem det frugtbare og det faretruende, som data repræsenterer for skolen og for den mangfoldighed af børn og unge, som skolen skal give en god ud/dannelse.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagNyt fra Samfundsvidenskaberne
Antal sider326
ISBN (Trykt)978-87-7683-205-6
ISBN (Elektronisk)978-87-7683-219-3
StatusUdgivet - mar. 2021

Emneord

  • ledelse
  • skoleledelse
  • uddannelsesledelse
  • big data
  • data use

Citationsformater