Abstract
Når stort set alle småbørnsfamilier i Danmark hver dag vælger at overlade
deres børn til en noget nær ukendt hverdag i en daginstitution i mere
eller mindre tilfældige pædagogers varetægt, må det betragtes som en
tillidsøvelse af de større. Det er imidlertid ikke – som denne artikel vil
vise – en tillid, som pædagogerne kommer sovende til. Der er derimod tale
om et stort og kompliceret arbejde, der knytter sig til bestemte måder at
navigere, føle, udtrykke og indstille sig på i en konstant kamp for at vinde
forældrenes tillid. Det er også et arbejde, der medfører bestemte former
for typificeringer af netop forældrene. Med afsæt i en analyse af en række
fokusgruppeinterviews med pædagoger, vises det, hvordan pædagogerne
betjener sig af en række positioneringer af forældrene som enten usikre,
pressede eller krævende, hvilket i høj grad former tillidsarbejdet.
deres børn til en noget nær ukendt hverdag i en daginstitution i mere
eller mindre tilfældige pædagogers varetægt, må det betragtes som en
tillidsøvelse af de større. Det er imidlertid ikke – som denne artikel vil
vise – en tillid, som pædagogerne kommer sovende til. Der er derimod tale
om et stort og kompliceret arbejde, der knytter sig til bestemte måder at
navigere, føle, udtrykke og indstille sig på i en konstant kamp for at vinde
forældrenes tillid. Det er også et arbejde, der medfører bestemte former
for typificeringer af netop forældrene. Med afsæt i en analyse af en række
fokusgruppeinterviews med pædagoger, vises det, hvordan pædagogerne
betjener sig af en række positioneringer af forældrene som enten usikre,
pressede eller krævende, hvilket i høj grad former tillidsarbejdet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 25-40 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2021 |