Abstract
Abstract til Sprogforum nr. 79 Dekolonisering af sprog- og kulturdidaktikken
Lone K. Svarstad, lektor ph.d. Københavns Professionshøjskole
Dekoloniale perpektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda
Denne artikel tager afsæt i et projekt Generation Body Rights, hvis formål er med udgangspunkt i emner inden for Seksuel og Reproduktiv Sundhed og Rettigheder (SRSR) at få danske unge engagerede i unge fra Uganda, der arbejder med at skabe seksualundervisning under vanskelige kår. Den primære målgruppe for projektet er 10 danske lærerstuderende med undervisningsfaget engelsk, der via en udvekslingstur til Uganda møder unge og undervisere, der arbejder med SRSR. Aktiviteterne består bl.a. i udvekslingsbesøg, sparring og case- og dataindsamling mm. Efter hjemkomst får de studerende bragt deres didaktiske engelskfaglighed i spil i form af at tilrettelægge undervisningstilbud på engelsk, der skal engagere andre lærerstuderende og udskolingselever i Ugandas unges udfordringer samt i udvalgte verdensmål (3,4 og 5) og dansk udviklingsarbejde. De lærerstuderende samarbejder med Sex og Samfunds kommunikationsmedarbejder, som underviser dem i ’reframing the message’ i forhold ensidige og ofte negative stereotype narrativer om Afrika. Opgaven for de danske studerende er at skabe konstruktive og løsningsorienterede historier og billeder og skabe håb. De lærerstuderende skal også sætte sig ind i og kommunikere om de strukturelle årsager til fx fattigdom og give partneren stemme. Projektet er et samarbejde mellem Sex & Samfund, Reach A Hand Uganda, Institut for Læreruddannelse ved Københavns Professionshøjskole og FN Byens Skoletjeneste.
Formålet med artiklen er at sætte dekolonisering til debat i sprogfagene med fokus på de deltagende lærerstuderendes refleksioner og deres egen læringsudbytte før, under og efter studieturen. Dataindsamlingen består af spørgeskemaer før studieturen, kort efter hjemkomst og efter endt arbejde med de undervisningsmaterialer, de lærerstuderende kommer til at udarbejde. Desuden vil der indgå en analyse af de materialer, som de lærerstuderende udvikler med særligt fokus på ’reframing the message’ og hvordan de studerende arbejder med konstruktive og løsningsorienterede historier på basis af den data, de studerende selv indsamlede i form af interviews med lokale unge i landsbyen Hoima.
Lone K. Svarstad, lektor ph.d. Københavns Professionshøjskole
Dekoloniale perpektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda
Denne artikel tager afsæt i et projekt Generation Body Rights, hvis formål er med udgangspunkt i emner inden for Seksuel og Reproduktiv Sundhed og Rettigheder (SRSR) at få danske unge engagerede i unge fra Uganda, der arbejder med at skabe seksualundervisning under vanskelige kår. Den primære målgruppe for projektet er 10 danske lærerstuderende med undervisningsfaget engelsk, der via en udvekslingstur til Uganda møder unge og undervisere, der arbejder med SRSR. Aktiviteterne består bl.a. i udvekslingsbesøg, sparring og case- og dataindsamling mm. Efter hjemkomst får de studerende bragt deres didaktiske engelskfaglighed i spil i form af at tilrettelægge undervisningstilbud på engelsk, der skal engagere andre lærerstuderende og udskolingselever i Ugandas unges udfordringer samt i udvalgte verdensmål (3,4 og 5) og dansk udviklingsarbejde. De lærerstuderende samarbejder med Sex og Samfunds kommunikationsmedarbejder, som underviser dem i ’reframing the message’ i forhold ensidige og ofte negative stereotype narrativer om Afrika. Opgaven for de danske studerende er at skabe konstruktive og løsningsorienterede historier og billeder og skabe håb. De lærerstuderende skal også sætte sig ind i og kommunikere om de strukturelle årsager til fx fattigdom og give partneren stemme. Projektet er et samarbejde mellem Sex & Samfund, Reach A Hand Uganda, Institut for Læreruddannelse ved Københavns Professionshøjskole og FN Byens Skoletjeneste.
Formålet med artiklen er at sætte dekolonisering til debat i sprogfagene med fokus på de deltagende lærerstuderendes refleksioner og deres egen læringsudbytte før, under og efter studieturen. Dataindsamlingen består af spørgeskemaer før studieturen, kort efter hjemkomst og efter endt arbejde med de undervisningsmaterialer, de lærerstuderende kommer til at udarbejde. Desuden vil der indgå en analyse af de materialer, som de lærerstuderende udvikler med særligt fokus på ’reframing the message’ og hvordan de studerende arbejder med konstruktive og løsningsorienterede historier på basis af den data, de studerende selv indsamlede i form af interviews med lokale unge i landsbyen Hoima.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sprogforum |
Udgave nummer | 79 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 0909-9328 |
Status | Accepteret/In press - 6 jun. 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Dekolonisering
- Interkulturel læring
- engelsk
- sprogfag