Deltagelse i hverdagslivet: En empirisk baseret undersøgelse af de oplevelser og erfaringer med deltagelse unge voksne med intellektuelle udviklingshandicap har i hverdagslivet.

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

Abstract

Deltagelse er et multidimentionelt begreb, der anvendes på forskellige måder og i forskellige betydninger. Her undersøges deltagelse set fra unge voksne udviklingshandicappedes eget perspektiv. Afhandlingen undersøger deltagelse i det samlede hverdagsliv og bevæger sig derfor på tværs af offentlige velfærdstilbud til voksne borgere med udviklingshandicap. Afhandlingen viser at deltagelse i hverdagslivet antager mange forskellige former og at oplevelser og erfaringer med deltagelse i en sammenhæng kan få betydning for deltagelse i andre sammenhænge mv. Afhandlingen viser at unge voksne med udviklingshandicap oplever forskellige barrierer for deltagelse i hverdagslivet. Dette knytter sig bl.a. til socialpædagogers karakteriseringer af borgere med udviklingshandicap og til den måde samfundets velfærdsindsatser er organiseret og indrettet på.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagPh.d.skolen for Mennesker og Teknologi, RUC
Antal sider341
ISBN (Trykt)9788791362217
ISBN (Elektronisk)9788791362224
StatusUdgivet - 10 nov. 2022
NavnAfhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi,

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater