Abstract
Kapitlet handler om, hvordan man i det fritids- og ungdomspædagogiske arbejde kan skabe mere ungecentrerede klubtilbud ved at inddrage unge kollektivt i selve udviklingen af, hvad en klub skal, kan og bør arbejde med pædagogisk. I kapitlet viser vi, hvordan arbejde med deltagelse og deltagelsesprocesser kan udvikles, videreudvikles og lægges til det pædagogiske handlerepertoire. Vi beskriver det teoretiske og forskningsmæssige grundlag for at skabe pædagogiske rammer, der gør kollektiv deltagelse mulig. Med udgangspunkt i et tidligere forskningsprojekt vil vi illustrere, hvordan pædagoger og unge kan arbejde sammen om at skabe et godt, relevant og tidssvarende fritids- og ungdomspædagogisk tilbud og dermed understrege, hvad nyere forskning peger på, nemlig at klubben rummer et stort potentiale for at skabe trivsel hos unge. For unge ved langt mere, end pædagogiske medarbejdere forestiller sig, når det kommer til udviklingen af 'den gode klub'. Vi diskuterer herigennem, hvordan den pædagogiske opgave kan udfoldes med de unge, og ikke for de unge, for dermed at styrke demokrati og medbestemmelse i de pædagogiske institutioner.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fritids- og ungdomspædagogik : En grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge |
Redaktører | Kirsten Elisa Petersen, Christoffer Schulttz |
Antal sider | 20 |
Forlag | Ungdomsringen |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 246-265 |
Kapitel | 10 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90742-64-5 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- pædagogisk arbejde
- klubtilbud
- deltagelse
- medbestemmelse