Deltager og tilskuer: en pædagogisk udfordring

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

ærindet med dette kapitel er at indkredse positionerne "deltager" og "tilskuer" som en grundlæggende dobbelt virksomhed. Vi er i pædagogikken på den ene side nødt til at deltage, dvs. handle ud fra vores eget perspektiv, stå ved vores egen involvering, vores egen ikke-neutrale placering i verden. Samtidig synes der i takt med en stigende grad af systematisering af pædagogikken at opstå behov for at gøre os til tilskuere, hvor vi i stedet søger en perspektiverende distance til selv samme involvering i forsøget på at forstå den. Disse to positioner kan siges at stå i et modsætningsfyldt forhold til hinanden, og som det vil fremgå, repræsenterer de en væsentlig udfordring for den pædagogiske udøvelse.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider16
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Udgave3
Sider388-403
Artikelnummer19
ISBN (Trykt)978-87-412-6285-7
ISBN (Elektronisk)978-87-412-6736-4
StatusUdgivet - 2017
NavnPædagogik og Samfund
ISSN2445-7477

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater