Abstract
Ærindet i dette kapitel er at indkredse positionerne "deltager" og "tilskuer" som en grundlæggende dobbelt virksomhed. Vi er i pædagogikken på den ene side nødt til at deltage, dvs. handle ud fra vores eget perspektiv, stå ved vores egen involvering, vores egen ikke-neutrale placering i verden. Samtidig er vi på den anden side nødt til at forsøge at gøre os til tilskuere, dvs. etablere en perspektiverende distance til selv samme involvering, i forsøget på at forstå den. Disse to positioner står ofte i et modsætningsfyldt forhold til hinanden, og som det vil fremgå, repræsenterer de en væsentlig udfordring for såvel det praktisk-pædagogiske felt som det videnskabelige forskningsfelt.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Klassisk og moderne pædagogisk teori |
| Redaktører | Peter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard |
| Antal sider | 24 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Hans Reitzels Forlag |
| Publikationsdato | 2012 |
| Udgave | 2. udgave |
| ISBN (Trykt) | 978-87-412-5580-4 |
| Status | Udgivet - 2012 |