Abstract
Artiklen kaster nyt lys over religionsdidaktikken ved at anskue fagvidenskaben, den almene didaktik og den almene dannelsesteori som ligeværdige basisfag for religionsundervisning. Artiklen forbinder modeller for dannelsesteoretisk didaktik og udvikling af religiøs myndighed (Klafki, Nielsen, Skovmand og Andersen & Sigurdsson). Modellernes brug eksemplificeres ved hjælp af Lignelsen om arbejderne i vingården. Den didaktiske og dannelsesteoretiske bearbejdning af teksten viser, hvordan tilgange til tekster transformeres,
når de gøres til genstand for undervisning ud fra en pædagogisk normativitet og en almen didaktisk begrundelsessystematik. Herudfra konkluderes, at religionsundervisningen skal repræsentere viden i en didaktisk reflekteret og omsat form og samtidig være pluralistisk, idet den underlægges et alment dannelsesformål om myndighed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Prismet |
Vol/bind | 71 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 341-363 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 0032-8847 |
DOI | |
Status | Udgivet - dec. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Religionsdidaktik
- almen didaktik
- religiøs myndighed
- almen dannelse
- lignelse