Abstract
Forskningsstudier inden for læreres professionelle udvikling viser, at eksplicit opmærksomhed på den lokale institutionelle kontekst, som lærere arbejder inden for, er afgørende for at forstå deres undervisningspraksisser (Visnovska and Zhao, 2011). Så selvom hovedfokus i Gramma3-projektet er på, hvordan grammatikundervisning praktiseres i de tre sprogfag, bidrager dette delstudie med et lærerfokus, hvor vi interesserer os for sammenhænge mellem observeret grammatikundervisning og rammebetingelser for denne. TeoriVi er overordnet set inspireret af studier, der indkredser organisatoriske indikatorer for vellykkede tilgange til udvikling af undervisning, så som muligheden for vedvarende og intensiv lærerkollaboration, med indbygget refleksion i forhold til klasserumspraksisser (Hennessy, 2014). I forhold til analysearbejdet trækker vi på forskningsprojektets multilevel-grammatikbegreb (Macken-Horarik et al., 2015) og på diskursteori (Fairclough, 2003). DesignVi undersøger sammenhænge mellem den institutionelle kontekst og grammatikundervisning i klasserummet ud fra tre cases, som repræsenterer forskellige organiseringer af grammatikundervisningen på de deltagende skoler i Gramma3. Data udgør, foruden interview af lærere og elever, beskrivelser af ´typisk grammatikundervisning´ på baggrund af klasserumsobservationerne i hvert af de tre fag. Interviewene med de tre fags lærere og tre udvalgte elever fra hver klasse har bl.a. bidraget til validering af disse beskrivelser som lokalt genkendelige praksisser. FundFundene fremviser sammenhænge mellem den observerede grammatikundervisning og den lokale institutionelle kontekst, med et fokus på rammebetingelser på skoleniveau, herunder klasse- og holddannelse, teamsamarbejde og tilgængelige læremidler.RelevansFundene bidrager med viden om sammenhængen mellem forskellige former for grammatikundervisning og den lokale institutionelle kontekst, den finder sted inden for, lige som vi forventer at bidrage med ansatser til viden om afgørende betingelser for udvikling af en grammatikundervisning, som, i højere grad end den observerede, er kontekstualiseret. LitteraturFairclough F. (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge.Hennessy S. (2014). Bridging between Research and Practice - Supporting Professional Development through Collaborative Studies of Classroom Teaching with Technology. Sense Publishers.Macken-Horarik, M., Sandiford, C., Love, K., & Unsworth, L. (2015). New ways of working 'with grammar in mind' in school English: Insights from systemic functional grammatics. Linguistics and Education, 31, 145-158. doi: http://dx.doi.org/10.2016/j.linged.2015.07.004Visnovska J. & Zhao Q. (2011). Learning from a Professional Development Design Experiment: Institutional Context of Teaching. I J. Clark, B. Kissane, J. Mousley, T. Spencer & S. Thornton (ed.), Mathematics: Traditions and (new) Practices, pp. 744-51. Proceedings from the Aamt-Merga-conference.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 7 maj 2019 |
Antal sider | 1 |
Status | Udgivet - 7 maj 2019 |
Begivenhed | Skriv! Les!: Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy - Universitetet i Stavanger, Stavanger, Norge Varighed: 7 maj 2019 → 9 maj 2019 https://lesesenteret.uis.no/skriv-les-2019/ |
Konference
Konference | Skriv! Les! |
---|---|
Lokation | Universitetet i Stavanger |
Land/Område | Norge |
By | Stavanger |
Periode | 07/05/19 → 09/05/19 |
Internetadresse |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner