”Der er grammatik med, når vi gennemgår det fælles”: Elevers opfattelser af grammatikundervisning i sprogfag

Dea Jespersen, Lene Storgaard Brok

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger 12–15-årige elevers opfattelser af grammatik og grammatik­undervisning i sprogfagene dansk, engelsk og tysk i en dansk grundskolekontekst. Artiklen er del af Gramma3, en større fokuseret etnografisk undersøgelse om gramma­tikundervisningens praksisser i grundskolen i Danmark. Artiklen bidrager med et ofte overset elevperspektiv til den løbende dialog om grammatikdidaktik. De kvalitative analyser af 13 fokusgruppeinterviews med elever peger på, at deres opfattelser af grammatikundervisning er mangfoldige og til forhandling, men ofte bundet til materielle objekter (fx computere og bøger) og traditionelle undervisningsformer (fx udfyldningsopgaver). Eleverne skaber selv sammenhæng mellem grammatik på tværs af sprogfagene, hvor nogle ser ligheder, og andre ser forskelle. Den oplevede sværheds­grad af grammatikken og grammatikundervisningen er afhængig af elevernes syn på de tre enkelte sprog. Eleverne mener, at det er vigtigt at blive undervist i grammatik for at lære sprog, kunne udtrykke sig ordentligt og få gode fremtidige muligheder. Elevernes affektive forhold til grammatikundervisningen i sprogfagene er mangfoldige og ofte dikotomiske. Forfatternes anbefaling ud fra fundene er udarbejdelse af mere menings­fuld kontekstualiseret grammatikundervisning på tværs af sprogfagene.
Bidragets oversatte titel“It’s about grammar when we go over it together” – Students’ beliefs about grammar teaching in language classes
OriginalsprogDansk
Artikelnummer8
TidsskriftActa Didactica Norden
Vol/bind17
Udgave nummer4
Antal sider25
ISSN1504-9922
DOI
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Denmark
  • foreign language teaching
  • grammar teaching
  • L1 teaching
  • lower secondary school
  • student beliefs

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om '”Der er grammatik med, når vi gennemgår det fælles”: Elevers opfattelser af grammatikundervisning i sprogfag'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater