Digital og dynamisk tekstskabelse i 1. klasse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Det digitale læremiddel Skriv og læs vil lære børn at læse gennem at skrive – med god mulighed for at skrive om emner, der giver mening for dem. Når man betragter læremidlet i et socialt praksisperspektiv, viser det sig at rumme rige muligheder for at gøre børnene til deltagere i skolens literacypraksisser og for at give dem mulighed for at skabe betydning, hvor de også trækker på literacypraksisser fra deres hverdag uden for skolens domæne. Hvorfor er det vigtigt? Fordi forskning peger på, at eleverne har mange ressourcer med sig her, der ofte bliver overset i skolesystemet, hvilket er et problem, når man gerne vil give alle elever lige mulighed for deltagelse i skolens literacypraksisser (Gee & Gee, 2004; Heath, 1993; Kress, 1997; Lillis, 2013; Ormerod & Ivanič, 2002).
Artiklen indledes med en præsentation af Skriv og læs. Herefter vil læremidlets affordanser blive undersøgt i lyset af skriveforskeren Theresa Lillis’ dynamiske tekstbegreb grundet i et socialt praksisperspektiv. Afslutningsvis vil de teoretiske pointer blive belyst med et konkret eksempel fra en 1. klasse, hvor elevernes tekstskabelsesproces viser sig at være både dynamisk og integreret i det sociale liv med kammeraterne.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Læsning
Vol/bind29
Sider (fra-til)28-36
Antal sider9
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 21 maj 2021

Citationsformater