Dilemmaer og bæredygtighed i demokratiske deltagelsesprocesser: – når marginaliserede unges viden og erfaring står i centrum

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel har vi fokus på, hvordan stærkt marginaliserede unges viden og erfaringer kan bringes i spil og blive en faktor i udviklingen af bæredygtige svar på samfundsmæssige marginaliseringsproblemer. Her forstået som den viden og de erfaringer, der ikke almindeligvis bringes i spil i etableringen af nye tiltag og i beslutningsprocesser. Konkret har vi fokus på stærkt marginaliserede unges viden og erfaringer om netop det at være stærkt marginaliseret, ligesom fokus er på den professionelles viden og erfaring i arbejdet med denne målgruppe. Udgangspunktet for at diskutere dette er det analytiske arbejde fra forskningsprojektet ’Vild Velfærd’, der foregik i et samarbejde med to grupper: unge, der kan karakteriseres som ekstremt marginaliserede, og (velfærds-)professionelle, der arbejder i feltet omkring disse unge. Artiklen argumenterer for, at disse unges viden og erfaringer potentielt kan etablere nye svar på komplekse sociale problemer. Men artiklen drøfter også, på hvilket grundlag konklusioner kan etableres, og i hvilket omfang – eller på hvilke måder – disse konklusioner bidrager til nye bæredygtige løsninger.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer6
TidsskriftForskning og Forandring
Vol/bind5
Udgave nummer1
Sider (fra-til)102-121
Antal sider20
ISSN2535-5279
DOI
StatusUdgivet - 10 okt. 2022

Emneord

  • udsatte unge
  • aktionsforskning
  • marginalisering
  • deltagelse

Citationsformater