Abstract
Artiklen bygger på udvalgte fund fra forskningsprojektet Approaching
Inclusion og undersøger, hvorvidt de professionelles samarbejde i skolen
understøtter elevers mulighed for deltagelse i skolens praksis. Vi viser,
hvordan samarbejdet og ikke mindst organiseringen af samarbejde er med
til at skabe og opretholde sociale mønstre, som bidrager til at producere
særlige problemforståelser og løsningsstrategier - og dermed nogle særlige
opfattelser af, hvad der bliver (u)muligt i skolen. Analyserne viser en stærk
tendens til, at de professionelles problem-og løsningsforståelser reproducerer en social orden, hvor den kompenserende og individuelle tilgang til
arbejdet dominerer
Inclusion og undersøger, hvorvidt de professionelles samarbejde i skolen
understøtter elevers mulighed for deltagelse i skolens praksis. Vi viser,
hvordan samarbejdet og ikke mindst organiseringen af samarbejde er med
til at skabe og opretholde sociale mønstre, som bidrager til at producere
særlige problemforståelser og løsningsstrategier - og dermed nogle særlige
opfattelser af, hvad der bliver (u)muligt i skolen. Analyserne viser en stærk
tendens til, at de professionelles problem-og løsningsforståelser reproducerer en social orden, hvor den kompenserende og individuelle tilgang til
arbejdet dominerer
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2021 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 1-17 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - mar. 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- Skoler, fag og institutioner
- Læring, pædagogik og undervisning