”Du kan ikke gøre en gris til væddeløbshest, vel?” – om problemforståelser og løsningsstrategier i de professionelles samarbejde i skolen

Maria Christina Secher Schmidt, Janne Hedegaard Hansen, Mette Molbæk, Charlotte Riis Jensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen bygger på udvalgte fund fra forskningsprojektet Approaching
Inclusion og undersøger, hvorvidt de professionelles samarbejde i skolen
understøtter elevers mulighed for deltagelse i skolens praksis. Vi viser,
hvordan samarbejdet og ikke mindst organiseringen af samarbejde er med
til at skabe og opretholde sociale mønstre, som bidrager til at producere
særlige problemforståelser og løsningsstrategier - og dermed nogle særlige
opfattelser af, hvad der bliver (u)muligt i skolen. Analyserne viser en stærk
tendens til, at de professionelles problem-og løsningsforståelser reproducerer en social orden, hvor den kompenserende og individuelle tilgang til
arbejdet dominerer
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2021
Udgave nummer1
Sider (fra-til)1-17
Antal sider17
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - mar. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Skoler, fag og institutioner
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater