Abstract
Introduktion
På Bioanalytikeruddanelsen, Københavns Professionshøjskole har vi iværksat en revision af målbeskrivelser for alle uddannelsens kurser/semestre. Tidligere målbeskrivelser var udarbejdet af underviserteams, uden en fælles ramme, og derfor centreret om det enkelte kursus. Der ses stor forskel på antallet af mål, den måde målene er formuleret på og ofte en sammenblanding af mål og indhold.
Metode
For at forenkle og harmonisere målbeskrivelserne blev der udformet en skabelon, som tydeligt adskiller de faglige mål fra indholdet. Uddannelsens studerende (n=397) blev inddraget i processen via online spørgeskemaer angående deres forståelse og brug af tidligere målbeskrivelser (svar: n=86, 22%). Derudover gav 7 udvalgte studerende feedback på udkast til reviderede målbeskrivelser.
Underviserne for hvert kursus formulerer nye målbeskrivelser, der kvalificeres via underviser peer-feedback på tværs af semestre og kurser samt de studerendes feedback.
Resultater og/eller erfaringer
Det ses, at studerende på tværs af uddannelsen især bruger målbeskrivelserne som et redskab i forhold til opsamling/eksamen. De har generelt vanskeligt ved at forstå formuleringen af målbeskrivelserne, bl.a. hvilket fagligt niveau et kursus fordrer. Studerende finder de reviderede målbeskrivelser mere overskuelige og anvendelige efter tydelig opdeling mellem mål og indhold.
På Bioanalytikeruddanelsen, Københavns Professionshøjskole har vi iværksat en revision af målbeskrivelser for alle uddannelsens kurser/semestre. Tidligere målbeskrivelser var udarbejdet af underviserteams, uden en fælles ramme, og derfor centreret om det enkelte kursus. Der ses stor forskel på antallet af mål, den måde målene er formuleret på og ofte en sammenblanding af mål og indhold.
Metode
For at forenkle og harmonisere målbeskrivelserne blev der udformet en skabelon, som tydeligt adskiller de faglige mål fra indholdet. Uddannelsens studerende (n=397) blev inddraget i processen via online spørgeskemaer angående deres forståelse og brug af tidligere målbeskrivelser (svar: n=86, 22%). Derudover gav 7 udvalgte studerende feedback på udkast til reviderede målbeskrivelser.
Underviserne for hvert kursus formulerer nye målbeskrivelser, der kvalificeres via underviser peer-feedback på tværs af semestre og kurser samt de studerendes feedback.
Resultater og/eller erfaringer
Det ses, at studerende på tværs af uddannelsen især bruger målbeskrivelserne som et redskab i forhold til opsamling/eksamen. De har generelt vanskeligt ved at forstå formuleringen af målbeskrivelserne, bl.a. hvilket fagligt niveau et kursus fordrer. Studerende finder de reviderede målbeskrivelser mere overskuelige og anvendelige efter tydelig opdeling mellem mål og indhold.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 24 maj 2023 |
Status | Udgivet - 24 maj 2023 |
Begivenhed | DUN Konferencen 2023: Dansk Universitetspædagogisk Netværk - Hotel Comwell Kolding, Kolding, Danmark Varighed: 24 maj 2023 → 25 maj 2023 https://www.tilmeld.dk/dunk23 |
Konference
Konference | DUN Konferencen 2023 |
---|---|
Lokation | Hotel Comwell Kolding |
Land/Område | Danmark |
By | Kolding |
Periode | 24/05/23 → 25/05/23 |
Internetadresse |