Abstract
Åben skole har været en obligatorisk del af det at holde skole i Danmark siden reformen i 2014. Som åben skole er folkeskolen forpligtet på at inddrage omverden og indgå sam-arbejde med eksterne aktører, der således kan bidrage til at understøtte læring i fagene. Som et forsøg på at repræsentere og synliggøre skrivning som social og potentielt forandringsskabende handling undersøger artiklen betydningen af et samarbejde med en ekstern aktør i form af en fritidsklub repræsenteret ved en pædagog. Dette samarbejdet kan siges at have karakter af et åben skole-forløb og er artiklens omdrejningspunkt. Selve samarbejdet omfattede, at eleverne i to 5. klasser blev inviteret til at producere projektbeskrivelser med henblik på at bidrage til udviklingen af fritidsklubben. Artiklen trækker på interviewdata, lydoptagelser og observationsnoter fra projektet og betragtes i et positioneringsteoretisk perspektiv. På baggrund heraf viser artiklen, hvordan kombinationen af lærerinitierede fag-didaktiske skriveaktiviteter (herunder elevernes arbejde med et stilladserende skrive-kort) og klubpædagogens positioneringer af dels sig selv som oprigtig tekstbruger og dels af eleverne som oprigtige bidragsydere, medvirker til aktualiseringer af kvalifi-cerede og for elevernes vedkommende meningsfulde deltagelsesformer.Artiklen bidrager således til at belyse mulighederne ved åben skole ved netop at pege på, hvordan den fagdidaktiske person (dansklæreren) og en ekstern aktør i kraft af deres forskelligartede roller udgør forskellige resursepersoner, der kan supplere hin-anden på en kvalificerende måde i den faglige undervisning.
Bidragets oversatte titel | Student writers in dialogue with the local community – an open school course |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Artikelnummer | 9 |
Tidsskrift | Acta Didactica Norden |
Vol/bind | 18 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 1-22 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 1504-9922 |
DOI | |
Status | Udgivet - 26 apr. 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- åben skole
- samarbejde
- ekstern aktør
- positioneringsteori
- skriveudvikling
- skriveprocesser
- deltagelsesformer