Abstract
Denne artikel beskæftiger sig med lærer- og elevstemmer i aktionslæringsprojektet Motivation for fremmedsprog og FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: et tværsprogligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring (Svarstad, von Holst-Pedersen, Watson, Appel & Löbl 2022)i. Formålet med projektet var at udvikle og initiere integrerede sproglige og interkulturelle læreprocesser, at designe forløb der skulle motivere eleverne til aktiv kommunikativ deltagelse og engagement ift. verdensmål nr. 11: Bæredygtige byer og samfund. Ifølge behovsanalyser i såvel engelsk, tysk og fransk (Slåttvik m.fl. 2020, Daryai-Hansen m.fl. 2020, Verstraete-Hansen & Kanareva-Dimistroska 2020) efterlyser eleverne i grundskolen indhold i fremmedsprogsunder-visningen, der beskæftiger sig med andre emner end de gængse som hverdag, hobby, familie osv. Der eksisterer fra elevside et ønske om et meningsfuldt, relevant og aktuelt indhold, der fx behandler samfundsrelevante emner, som eleverne føler sig motiverede af, og kan engagere sig i. Projektet her omfatter et tværsprogligt samarbejde i engelsk, tysk og fransk til 8. klasse, og det bygger på et funktionelt sprogsyn og et dynamisk kultursyn sammen med tre teoretiske tilgange: cyklusmodellen for interkulturel læring (Risager & Svarstad 2020), en task-struktur (Svendsen Pedersen 2019) og en chunks-orientering (von Holst-Pedersen 2018). ii
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sprogforum |
Vol/bind | 29 |
Udgave nummer | 76 |
Sider (fra-til) | 31-41 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0909-9328 |
Status | Udgivet - 1 jun. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Cyklus model for interkulturel læring
- taskbaseret sproglæring og -undervisning
- chunks
- lærer- og elev perspektiver
- bæredygtighed