En didaktisk model for Flipped Classroom

Henrik Levinsen, Kristian Kildemoes Foss, Thomas Dyreborg Andersen, Morten Raahauge Philipps, Peter Jespersen, Stine Karen Nissen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I artiklen præsenterer vi en model over flipped classroom som didaktisk metode udviklet med henblik på at stilladsere både de lærere, som gerne vil prøve kræfter med en flipped classroom-baseret praksis, og dem som allerede har erfaring, men kan have glæde af at bruge modellen til at kvalificere deres flipped classroom-undervisning. Modellen kan bidrage til erkendelsen af, at flipped classroom er noget nær et paradigmeskifte i forståelsen af god undervisning. Her tænkes på det skift i fokus metoden indebærer fra, at læreren er mest aktiv, til at eleverne er de mest aktive. Særligt for den præsenterede model er inddragelsen af online elev-spørgeskemaer koblet med undervisnings- videoerne. Disse spørgeskemaer giver læreren indblik i elevernes udbytte og eventuelle misforståelser af videolektien før undervisningen, således at han/hun i undervisningen kan møde eleverne der, hvor de er. Desuden giver de eleverne indsigt i deres eget faglige udbytte samt et metablik på indholdet og undervisningen med det formål at støtte deres læreproces. Modellen er således et kvalificeret bud på at skabe en forholdsvis enkel fagdidaktisk praksis med bedre it-integration i undervisningen. Målet hermed er at elevernes læring påvirkes i positiv retning på en måde, så fokus flyttes mod eleven.
OriginalsprogDansk
TitelFlip din undervisning : En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning
RedaktørerAnders Schunk
Antal sider19
UdgivelsesstedAarhus
ForlagTurbine Forlaget
Publikationsdato26 apr. 2016
Sider34-53
ISBN (Trykt)978-87-406-0904-2
StatusUdgivet - 26 apr. 2016

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • flipped classroom
  • didaktik

Citationsformater