En skole for alle? - observationer og inspiration fra et forskningsophold i LA

Charlotte Riis Jensen, Janne Hedegaard Hansen, Mette Molbæk

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel præsenterer vi med udgangspunkt i analyser af observationer på to skoler og et gymnasium i Los Angeles, Californien, centrale fund i relation til virkningsfuld inkluderende praksis. Vi peger på skolens kultur, inkluderende pædagogisk og didaktisk praksis samt de professionelles samarbejde som afgørende for at skabe et inkluderende læringsmiljø.
I artiklen diskuteres, hvordan disse indsigter kan bidrage til inspiration og mulige veje at gå i relation til den måde, der i Danmark kan arbejdes med at udvikle mere inkluderende skoler.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind62. Årgang 02
Sider (fra-til)28-38
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - aug. 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater