Abstract
På trods af at whole school-tilgangen i en årrække har været promoveret i både policy og forskning som en produktiv tilgang til at arbejde med og udvikle uddannelse for bæredygtig udvikling, peger et igangværende casestudie på, at tilgangen tilsyneladende ikke er hverken særlig kendt eller brugt i den danske skole. Denne artikel præsenterer indledningsvis whole school-tilgangen og diskuterer dens sammenhæng med bæredygtig udvikling og med nogle af de udfordringer, casestudiet finder. Desuden undersøges forholdet mellem begrundelser, fagligt indhold og didaktik, når caseskolerne arbejder med bæredygtig udvikling. Studiet finder, at didaktikken står svagere end begrundelser og indhold, og argumenterer for, hvorfor den pædagogiske, didaktiske dimension er væsentlig i arbejdet med bæredygtig udvikling i et whole school-perspektiv. Afslutningsvis diskuteres forholdet mellem whole school-tilgangen som et policy, best practice-begreb og som en refleksiv ramme til at udvikle skole, der arbejder med, for og som bæredygtighed fra et systemisk perspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i Læreruddannelse og Profession |
Vol/bind | årgang 8 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 48-70 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 2445-8538 |
Status | Udgivet - 21 feb. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning