Abstract
Artiklen giver et bud på hvorfor og hvordan en bredere og mere autentisk modelforståelse både kan bidrage til en mere proces-orienteret tilgang til modeller og modellering og samtidig give mulighed for at inddrage elevernes egne empiriske data. En sådan tilgang vil ikke kun indeholde gode potentialer for en mere autentisk og proces-orienteret tilgang til modeller og modellering. Sammentænkningen af de to kompetencer omkring elevernes praktiske arbejde vil ligeledes bidrage til en mere varieret og mindre “universel” og “opskriftsagtig” tilgang til skolens brug af naturvidenskabelige arbejdsmetoder. Derudover vil en øget brug af modeller og modellering kunne bidrage til en øget kobling mellem naturfagenes faglige viden og det praktiske arbejde. Derudover argumenterer artikelen for at en samtænkningen af elevernes modellerings- og undersøgelseskompetencer omkring det praktiske arbejde i høj grad vil tage udgangspunkt i det som lærerne allerede gør (arbejder naturvidenskabeligt i forbindelse med det praktiske og undersøgende arbejde) og værdsætter (modellernes faglige indhold og læringspotentiale ift. dette indhold).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere |
Vol/bind | 1 |
Sider (fra-til) | 91-96 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - mar. 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Naturfag
- Naturfagsdidaktik
- naturfagsundervisning
- naturfagsforskning
- naturfagslærere
- naturfaglige kompetencer
- Naturfaglige modeller
- Modelleringskompetence
- Modellering
- praktisk arbejde
- undersøgelseskompetence
- modeller