Et kritisk blik på virtuelle laboratoriers indrejse i skolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Digitale læringsteknologier er i høj grad blevet del af skolens praksis. Det er derfor relevant at forhold sig til, hvordan og hvorfor disse teknologier har fundet vej til klasselokalet. Med aktørnetværksteorien (ANT) udfolder jeg historien om, hvordan en konkret læringsteknologi, virtuelle laboratorier, er blevet implementeret som en del af naturfagsundervisningen. Dette er et resultat af, at nogle aktører er lykkedes med at indrullere andre i deres handlingsprogram og promovere virtuelle laboratorier som løsningen på en revitalisering af naturfag. Det er også en historie om konkurrerende teknologiforståelser og agendaer, der udfordrer virtuelle laboratoriers rolle i skolen. Artiklen afsluttes med en diskussion af det kritiske potentiale i en aktørnetværksteoretisk teknologianalyse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Sociologi
Vol/bind34
Udgave nummer3
Sider (fra-til)9-29
Antal sider21
ISSN0905-5908
StatusUdgivet - 2023

Citationsformater