Evidens, pædagogik og politik - en småbørnspædagogisk vending

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I løbet af de seneste 20 år er forestillingen om evidensbaseret praksis i stigende grad trængt sig på, ikke bare som videnskabelig diskussion, men også i høj grad som en politisk dagsorden, der berører stort set alle velfærdsprofessioner. Men hvordan kan vi forstå denne evidensbølge. Hvorfor er den blevet så populær? Og ikke mindst: Hvad betyder det for den pædagogiske profession? Repræsenterer evidensbevægelsen et form for tillidsbrud, i dens tilsidesættelse af de lokale faglige skøn? Eller må man snarere forstå bevægelsen som en tillidsreparation, i den forstand at den faglige praksis bringes tættere på videnskaben og dermed opnår forskellige former for kvalitets- og statusløft? Det er nogle af de spørgsmål som vil blive diskuteret i dette kapitel.
OriginalsprogDansk
TitelProblembarna : Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern
RedaktørerMari Pettersvold, Solveig Østrem
Antal sider22
UdgivelsesstedOslo
ForlagCappelen Damm Akademisk
Publikationsdato1 aug. 2019
Sider256-278
Kapitel13
ISBN (Trykt)978-82-02-56952-5
StatusUdgivet - 1 aug. 2019

Emneord

  • Børn og unge
  • Evidensbaserede metoder
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater