Abstract
I løbet af de seneste 20 år er forestillingen om evidensbaseret praksis i stigende grad trængt sig på, ikke bare som videnskabelig diskussion, men også i høj grad som en politisk dagsorden, der berører stort set alle velfærdsprofessioner. Men hvordan kan vi forstå denne evidensbølge. Hvorfor er den blevet så populær? Og ikke mindst: Hvad betyder det for den pædagogiske profession? Repræsenterer evidensbevægelsen et form for tillidsbrud, i dens tilsidesættelse af de lokale faglige skøn? Eller må man snarere forstå bevægelsen som en tillidsreparation, i den forstand at den faglige praksis bringes tættere på videnskaben og dermed opnår forskellige former for kvalitets- og statusløft? Det er nogle af de spørgsmål som vil blive diskuteret i dette kapitel.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Problembarna : Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern |
| Redaktører | Mari Pettersvold, Solveig Østrem |
| Antal sider | 22 |
| Udgivelsessted | Oslo |
| Forlag | Cappelen Damm Akademisk |
| Publikationsdato | 1 aug. 2019 |
| Sider | 256-278 |
| Kapitel | 13 |
| ISBN (Trykt) | 978-82-02-56952-5 |
| Status | Udgivet - 1 aug. 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- Evidensbaserede metoder
- Uddannelse, professioner og erhverv