Fælles konstruktion: stilladserende tale i skriveundervisningen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel sætter fokus på en del af den australske sprogbaserede pædagogiske tilgang, hvor eleverne i fællesskab med læreren konstruerer en tekst, der bruges som model for senere individuel skrivning – den såkaldte fælles konstruktion. Interaktioner mellem lærere og elever danner grundlaget for kapitlets indhold, idet disse ses som værende afgørende for, at elever tilegner sig evnen til at skrive på en ’fagsproglig’ måde. Tanken er at inspirere til, hvordan den almindelige fagundervisning med få og nøje udvalgte justeringer kan komme alle elever til gavn – også dem, der i daglig tale bliver omtalt som ’de tosprogede’ – således at der skabes et sproglig og fagligt stillads og deres skrivelyst understøttes og styrkes. Ved at anvende et sådant
stillads vil alle (fag)lærere kunne imødekomme de krav, der ligger fra ministeriel side om elevdifferentiering, øget faglig kvalitet og forbedret literacy hos eleverne i undervisningen.
Bidragets oversatte titelJoint contruction - scaffolding talk in writing instruction
OriginalsprogDansk
TitelSkrivelyst i fagene
RedaktørerSigrid Madsbjerg, Kirsten Friis
Antal sider22
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Publikationsdato2013
Sider173-194
Artikelnummer9
ISBN (Trykt)978-87-7706-821-8
StatusUdgivet - 2013
NavnSkrivelyst

Emneord

  • danskundervisning

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Fælles konstruktion: stilladserende tale i skriveundervisningen'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater