Abstract
Dette kapitel sætter fokus på en del af den australske sprogbaserede pædagogiske tilgang, hvor eleverne i fællesskab med læreren konstruerer en tekst, der bruges som model for senere individuel skrivning – den såkaldte fælles konstruktion. Interaktioner mellem lærere og elever danner grundlaget for kapitlets indhold, idet disse ses som værende afgørende for, at elever tilegner sig evnen til at skrive på en ’fagsproglig’ måde. Tanken er at inspirere til, hvordan den almindelige fagundervisning med få og nøje udvalgte justeringer kan komme alle elever til gavn – også dem, der i daglig tale bliver omtalt som ’de tosprogede’ – således at der skabes et sproglig og fagligt stillads og deres skrivelyst understøttes og styrkes. Ved at anvende et sådant
stillads vil alle (fag)lærere kunne imødekomme de krav, der ligger fra ministeriel side om elevdifferentiering, øget faglig kvalitet og forbedret literacy hos eleverne i undervisningen.
stillads vil alle (fag)lærere kunne imødekomme de krav, der ligger fra ministeriel side om elevdifferentiering, øget faglig kvalitet og forbedret literacy hos eleverne i undervisningen.
Bidragets oversatte titel | Joint contruction - scaffolding talk in writing instruction |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Titel | Skrivelyst i fagene |
Redaktører | Sigrid Madsbjerg, Kirsten Friis |
Antal sider | 22 |
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 173-194 |
Artikelnummer | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7706-821-8 |
Status | Udgivet - 2013 |
Navn | Skrivelyst |
---|
Emneord
- danskundervisning