Fælles kortlægning af ønskede kompetencer i teknologiforståelse – som baseline udvikling af undervisning

Marianne Ellegaard, Morten Erik Møller, Torben Birk, Søren Frank Jørgensen, Henriette Lorenzen, Therese Heiberg, Lisbeth Elvira de Vries, Carsten Ammitzbøl Lauridsen, Eeva Liikanen, Marja Jaronen, Piia Kanto, Richard Fjellaksel, Kurt Jonny Johansen, Geert de Vries, Harmen Bijwaard

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPosterForskningpeer review

Abstract

Introduktion til projektets tema
I et Erasmus+ samarbejde (kaldet TechLit) mellem Bioanalytiker-, radiograf- og laborantuddannelser i fire lande har vi fokus på vores studerendes teknologiforståelse (TF). Disse tre professioner er stærkt forankrede i teknologianvendelse, men er samtidigt kendetegnet ved en accelererende hastighed i teknologiudvikling, især i kliniske laboratorier, som kalder på nye eller styrkede kompetencer indenfor TF. Vi har kortlagt den allerede eksisterende undervisning som involverer teknologier, for alle otte uddannelser, som er med i TechLit.
Dette skal bruges som udgangspunkt for at udvikle nye undervisningstilgange til at styrke de studerendes TF. I denne bottom-up proces har undervisere beskrevet hvad der konkret foregår i undervisningen og er med egne ord kommet med et bud på hvilke aspekter af de studerendes teknologforståelse denne undervisning træner (generiske kompetencer). Herefter har vi diskuteret disse i grupper på tværs af lande og uddannelser, samt med aftagere, og i denne proces forfinet og udbygget disse. På nuværende tidspunkt er vi i gang med at sammenligne de fremkomne generiske kompetencer med rammer for TF, fx The Digital Competence Framework for Citizens, DigComp 2.2
(European Commission, 2022). I denne poster vil vi diskutere denne arbejdsproces, og hvordan den understøtter udvikling af undervisning i teknologiforståelse. Desuden præsenteres de generiske kompetencer vi har identificeret og de sammenlignes med andre rammer indenfor TF.

Metoder og/eller teori, der bringes i anvendelse
Vi har som nævnt arbejdet med DigComp 2.2 rammen. Derudover er vi inspireret af computational thinking i
forbindelse med at arbejde med progression i generiske teknologiske kompetencer.

Resultater og/eller erfaringer
Vi har identificeret og beskrevet ca. 30 generiske teknologiske kompetencer, som grupperer sig i 5-7 temaer, som vi kort vil beskrive. Posteren har dog mest fokus på arbejdsprocessen og hvordan sparring på tværs af uddannelser og lande har beriget vores forståelse af feltet.

Implikationer og/eller indflydelse på praksiseventuelle deltagerforudsætninger
Kortlægningen danner udgangspunkt for udvikling af undervisning, progression og evt udprøvning.

Angivelse af projektets pædagogiske/didaktiske relevans
Kortlægningen danner udgangspunkt for udvikling af undervisning, progression og evt udprøvning.

Litteraturliste
The Digital Competence Framework for Citizens, DigComp 2.2 (European Commission, 2022
OriginalsprogDansk
Publikationsdato21 maj 2025
StatusUdgivet - 21 maj 2025
BegivenhedDUN konference 2025 -
Varighed: 12 apr. 2025 → …

Konference

KonferenceDUN konference 2025
Periode12/04/25 → …

Emneord

  • bioanalytikeruddannelsen
  • radiografuddannelsen
  • akademiuddannelser
  • Laborantuddannelsen
  • kompetencer
  • Technological literacy

Citationsformater