Abstract
Introduktion til projektets tema
I et Erasmus+ samarbejde (kaldet TechLit) mellem Bioanalytiker-, radiograf- og laborantuddannelser i fire lande har vi fokus på vores studerendes teknologiforståelse (TF). Disse tre professioner er stærkt forankrede i teknologianvendelse, men er samtidigt kendetegnet ved en accelererende hastighed i teknologiudvikling, især i kliniske laboratorier, som kalder på nye eller styrkede kompetencer indenfor TF. Vi har kortlagt den allerede eksisterende undervisning som involverer teknologier, for alle otte uddannelser, som er med i TechLit.
Dette skal bruges som udgangspunkt for at udvikle nye undervisningstilgange til at styrke de studerendes TF. I denne bottom-up proces har undervisere beskrevet hvad der konkret foregår i undervisningen og er med egne ord kommet med et bud på hvilke aspekter af de studerendes teknologforståelse denne undervisning træner (generiske kompetencer). Herefter har vi diskuteret disse i grupper på tværs af lande og uddannelser, samt med aftagere, og i denne proces forfinet og udbygget disse. På nuværende tidspunkt er vi i gang med at sammenligne de fremkomne generiske kompetencer med rammer for TF, fx The Digital Competence Framework for Citizens, DigComp 2.2
(European Commission, 2022). I denne poster vil vi diskutere denne arbejdsproces, og hvordan den understøtter udvikling af undervisning i teknologiforståelse. Desuden præsenteres de generiske kompetencer vi har identificeret og de sammenlignes med andre rammer indenfor TF.
Metoder og/eller teori, der bringes i anvendelse
Vi har som nævnt arbejdet med DigComp 2.2 rammen. Derudover er vi inspireret af computational thinking i
forbindelse med at arbejde med progression i generiske teknologiske kompetencer.
Resultater og/eller erfaringer
Vi har identificeret og beskrevet ca. 30 generiske teknologiske kompetencer, som grupperer sig i 5-7 temaer, som vi kort vil beskrive. Posteren har dog mest fokus på arbejdsprocessen og hvordan sparring på tværs af uddannelser og lande har beriget vores forståelse af feltet.
Implikationer og/eller indflydelse på praksiseventuelle deltagerforudsætninger
Kortlægningen danner udgangspunkt for udvikling af undervisning, progression og evt udprøvning.
Angivelse af projektets pædagogiske/didaktiske relevans
Kortlægningen danner udgangspunkt for udvikling af undervisning, progression og evt udprøvning.
Litteraturliste
The Digital Competence Framework for Citizens, DigComp 2.2 (European Commission, 2022
I et Erasmus+ samarbejde (kaldet TechLit) mellem Bioanalytiker-, radiograf- og laborantuddannelser i fire lande har vi fokus på vores studerendes teknologiforståelse (TF). Disse tre professioner er stærkt forankrede i teknologianvendelse, men er samtidigt kendetegnet ved en accelererende hastighed i teknologiudvikling, især i kliniske laboratorier, som kalder på nye eller styrkede kompetencer indenfor TF. Vi har kortlagt den allerede eksisterende undervisning som involverer teknologier, for alle otte uddannelser, som er med i TechLit.
Dette skal bruges som udgangspunkt for at udvikle nye undervisningstilgange til at styrke de studerendes TF. I denne bottom-up proces har undervisere beskrevet hvad der konkret foregår i undervisningen og er med egne ord kommet med et bud på hvilke aspekter af de studerendes teknologforståelse denne undervisning træner (generiske kompetencer). Herefter har vi diskuteret disse i grupper på tværs af lande og uddannelser, samt med aftagere, og i denne proces forfinet og udbygget disse. På nuværende tidspunkt er vi i gang med at sammenligne de fremkomne generiske kompetencer med rammer for TF, fx The Digital Competence Framework for Citizens, DigComp 2.2
(European Commission, 2022). I denne poster vil vi diskutere denne arbejdsproces, og hvordan den understøtter udvikling af undervisning i teknologiforståelse. Desuden præsenteres de generiske kompetencer vi har identificeret og de sammenlignes med andre rammer indenfor TF.
Metoder og/eller teori, der bringes i anvendelse
Vi har som nævnt arbejdet med DigComp 2.2 rammen. Derudover er vi inspireret af computational thinking i
forbindelse med at arbejde med progression i generiske teknologiske kompetencer.
Resultater og/eller erfaringer
Vi har identificeret og beskrevet ca. 30 generiske teknologiske kompetencer, som grupperer sig i 5-7 temaer, som vi kort vil beskrive. Posteren har dog mest fokus på arbejdsprocessen og hvordan sparring på tværs af uddannelser og lande har beriget vores forståelse af feltet.
Implikationer og/eller indflydelse på praksiseventuelle deltagerforudsætninger
Kortlægningen danner udgangspunkt for udvikling af undervisning, progression og evt udprøvning.
Angivelse af projektets pædagogiske/didaktiske relevans
Kortlægningen danner udgangspunkt for udvikling af undervisning, progression og evt udprøvning.
Litteraturliste
The Digital Competence Framework for Citizens, DigComp 2.2 (European Commission, 2022
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Publikationsdato | 21 maj 2025 |
| Status | Udgivet - 21 maj 2025 |
| Begivenhed | DUN konference 2025 - Varighed: 12 apr. 2025 → … |
Konference
| Konference | DUN konference 2025 |
|---|---|
| Periode | 12/04/25 → … |
Emneord
- bioanalytikeruddannelsen
- radiografuddannelsen
- akademiuddannelser
- Laborantuddannelsen
- kompetencer
- Technological literacy