Abstract
Som det fremgår af Master for en styrket pædagogisk læreplan (Elbæk, Meibom, Krogkær & Nielsen, 2016) er en af intentionerne, at læreplanen kan fungere som et redskab der understøtter det pædagogiske personale og ledelsens arbejde med at skabe gode læringsmiljøer. Fra et didaktisk perspektiv handler arbejdet med gode læringsmiljøer bl.a. om at forholde sig reflekteret til formål, mål og indhold i disse læringsmiljøer; men det handler også om at finde balancen mellem det planlagte og mulighederne i situationen her-og-nu. Denne balance tematiserer kapitlet ved at tage udgangspunkt i didaktiske overvejelser knyttet til det nye dannelsesbegreb som skrives frem i masteren. Med afsæt i to eksempler på pædagogers planlægning og organisering, diskuteres mulige forbindelser mellem formål, mål og indhold. Dernæst bruges en situationsbeskrivelse fra en samling til at illustrere begrebet situationsbevidsthed; et begreb der indfanger pædagogens evne og vilje til at være nærværende og orienteret mod børnene og den konkrete situation – uden derved at miste forbindelsen til læreplanen. Kapitlet slutter med at samle de forskellige pointer op i konkrete principper og sigtepunkter, som kan vejlede og inspirere det pædagogiske personale og lederens arbejde med at skabe en reflekterende, didaktisk kultur omkring organisering af gode læringsmiljøer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Den styrkede pædagogiske læreplan : grundbog til dagtilbudspædagogik |
Redaktører | Trine Holst Mortensen, Torben Næsby |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2018 |
Sider | 63-75 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-775-8 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- ledelse
- praksisfællesskab
- pædagogik