Fagplaner i madkundskab

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Med vedtagelse af regeringens nye kvalitetsprogram for folkeskolen skal de eksisterende læseplaner erstattes med nye fagplaner for alle folkeskolens fag. Betegnelsen fagplaner har ikke været brugt tidligere. For folkeskolen anvendes benævnelsen ”læseplan”. Der har dog været en enkelt undtagelse i Fælles Mål 2004, hvor et afsnit benævnes ”læreplan”, hvor ”læseplan” udgør et underafsnit til læreplanen. Læseplanerne beskriver fagenes mål og indhold, og i de fleste tilfælde indeholder de også en undervisningsvejledning. Det kan forvirre, at Folketinget og andre taler om ”læreplaner”. Denne begrebsforvirring søger kapitlet at overkomme ved at bruge de betegnelser, Undervisningsministeriet har brugt gennem tiden. Med madkundskab som omdrejningspunkt præsenterer kapitlet tre pointer, der vedrører de nye fagplaner. De to første pointer er baseret på historiske analyser af faget madkundskab (tidligere hjemkundskab) fra Lov om folkeskolen fra 1975 til i dag. Den tredje, fremtidsorienterede pointe er en vision om madkundskab som praksisfagligt spydspidsfag.
    OriginalsprogDansk
    TitelFra læreplaner til fagplaner
    RedaktørerAndreas Rasch-Christensen
    Antal sider16
    UdgivelsesstedFrederikshavn
    ForlagDafolo
    Publikationsdatomaj 2025
    Sider183-198
    Kapitel10
    ISBN (Trykt)9788772344065
    StatusUdgivet - maj 2025

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • madkundskab
    • læreplaner

    Citationsformater