Abstract
Danske elever i folkeskolen har engelsk som 1. obligatoriske fremmedsprog fra 1. klasse samt tysk eller fransk som 2. obligatoriske fremmedsprog. Derudover lægger folkeskoleloven op til, at elever bør have mulighed for at lære et tredje fremmedsprog som valgfag fra 7. klassetrin.
Virkeligheden tegner dog et mere broget billede af, hvilke muligheder elever reelt har for at lære tre fremmedsprog i folkeskolen. Størstedelen af eleverne forlader 9./10. klasse med engelsk og tysk i bagagen. Meget få elever har både engelsk, tysk og fransk med sig, og endnu færre har engelsk, fransk og spansk med i skoletasken.
Virkeligheden tegner dog et mere broget billede af, hvilke muligheder elever reelt har for at lære tre fremmedsprog i folkeskolen. Størstedelen af eleverne forlader 9./10. klasse med engelsk og tysk i bagagen. Meget få elever har både engelsk, tysk og fransk med sig, og endnu færre har engelsk, fransk og spansk med i skoletasken.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 9 mar. 2019 |
Udgiver | Københavns Professionshøjskole |
Status | Udgivet - 9 mar. 2019 |
Navn | Folkeskolen |
---|---|
ISSN | 0015-5837 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner