Familie, uddannelse og etnisk udsatte unge

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I arbejdet med udsatte unges skolegang og uddannelse ses der et snævert fokus på de unges egne ressourcer og muligheder, der er indlejret i deres familie og netværk. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt om unge, uddannelse og marginalisering, undersøges der derfor spørgsmålet om hvilken rolle spiller familien i udsatte unges motivation for skolegang og uddannelses valg? Hovedresultatet viser, at udsatte unge oplever deres familie som yderst interesserede i deres uddannelse og fremtid. Yderligere viser det sig, at interaktioner, sociale relationer og opfattelser i familien anvendes af unge som reservoir for motivation og handling både i forhold til uddannelse og fremtid. Dette kan det pædagogiske personale med fordel trække på i deres arbejde med udsatte unge Artiklen bygger på kvalitative interviews med 13 unge i alderen 15- 18 år, som var i gang med folkeskolens 9. eller 10. klasse eller på første år i gymnasiet.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer2
TidsskriftSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Udgave nummer160
Sider (fra-til)18-27
Antal sider10
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - dec. 2019

Citationsformater