Abstract
I dette kapitel kigger vi på flygtningebørns lege i daginstitutioner og på, hvad de
betyder for børnenes trivsel og tilhørsforhold. Med udgangspunkt i en case om to
syriske søstres første tid i en daginstitution beskriver vi flygtningebørns forudsætninger og forhindringer for at deltage i lege med andre børn og voksne. Der lægges op til refleksioner over, hvordan pædagoger kan balancere mellem på den ene side ønsket om tilpasning til de kulturelle normer for leg og fællesskab, der eksisterer i en dansk kontekst, og på den anden side ønsket om, at børnene er trygge og får mulighed for at udfolde sig og udøve handlekraft.
betyder for børnenes trivsel og tilhørsforhold. Med udgangspunkt i en case om to
syriske søstres første tid i en daginstitution beskriver vi flygtningebørns forudsætninger og forhindringer for at deltage i lege med andre børn og voksne. Der lægges op til refleksioner over, hvordan pædagoger kan balancere mellem på den ene side ønsket om tilpasning til de kulturelle normer for leg og fællesskab, der eksisterer i en dansk kontekst, og på den anden side ønsket om, at børnene er trygge og får mulighed for at udfolde sig og udøve handlekraft.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Flygtningebørn i danske daginstitutioner : Pædagogiske dilemmaer og balancegange |
Redaktører | Nanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 49-61 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7160-755-0 |
Status | Udgivet - 2020 |