Abstract
I kapitlet argumenteres for anvendelse af den kvalitative metode fokusgruppediskussion som en tilgang til at involvere børn og unge i vidensudvikling ift. hverdagssituationer og tematikker, som de har førstehåndserfaringer og oplevelser med samt holdninger til. Med afsæt i dels et udviklingsprojekt og dels et forskningsprojekt illustreres, hvordan der på forskellig vis kan arbejdes med involvering af henholdsvis unge på døgninstitution og skolebørn via forskelligartede fokusgrupper. De to eksempler viser, at deltagelse i fokusgruppediskussioner generelt giver børn og unge roller som medspillere og meningsdannere. Mens udviklingsprojektet involverede de unge som medskabere, skabte involvering af skolebørnene merviden i børnehøjde. Kapitlet afrundes med en diskussion af hvilke implikationer det kan have for såvel videnskabelse som social arbejdspraksis at anvende deltagelsesorienterede metoder som fx fokusgruppediskussioner.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Børn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder |
Redaktører | Mimi Pedersen, Ida Kornerup |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 16 aug. 2021 |
Sider | 131-148 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788702316834 |
Status | Udgivet - 16 aug. 2021 |