Fokusgrupper med børn og unge: aktive forhandlere i eget hverdagsliv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I kapitlet argumenteres for anvendelse af den kvalitative metode fokusgruppediskussion som en tilgang til at involvere børn og unge i vidensudvikling ift. hverdagssituationer og tematikker, som de har førstehåndserfaringer og oplevelser med samt holdninger til. Med afsæt i dels et udviklingsprojekt og dels et forskningsprojekt illustreres, hvordan der på forskellig vis kan arbejdes med involvering af henholdsvis unge på døgninstitution og skolebørn via forskelligartede fokusgrupper. De to eksempler viser, at deltagelse i fokusgruppediskussioner generelt giver børn og unge roller som medspillere og meningsdannere. Mens udviklingsprojektet involverede de unge som medskabere, skabte involvering af skolebørnene merviden i børnehøjde. Kapitlet afrundes med en diskussion af hvilke implikationer det kan have for såvel videnskabelse som social arbejdspraksis at anvende deltagelsesorienterede metoder som fx fokusgruppediskussioner.
OriginalsprogDansk
TitelBørn som deltagere i professionel praksis : åbninger, muligheder og rettigheder
RedaktørerMimi Pedersen, Ida Kornerup
Antal sider19
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato16 aug. 2021
Sider131-148
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788702316834
StatusUdgivet - 16 aug. 2021

Citationsformater