Abstract
Med udgangspukt i en case om romapige fremhæves det, at skolen og lærerne stigmatiserer elever med en anden baggrund end etnisk dansk. Det betyder, at skolen i fremtiden står overfor en stor ligestillingsopgave, da prognoser tyder på øget indvandring. Der kan derfor let opstår øgede forskelle mellem elever med anden etnisk baggrund og etnisk danske elever i de kommende år. Danmark står overfor en multikulturel samfundsudvikling og overfor en folkeskole, der i almindelighed rummer integrations-, sorterings- og differentieringsprocesser, der forhindrer en reel ligestilling. Spørgsmålet er så om pædagogik alene kan rette op dette forhold? Forskellige pædagogiske løsninger gennemgås og diskuteres i artiklen. Konklusionen er at skolen må vide mere om disse elevers sociokulturelle og sproglige baggrunde, og at disse skal anerkendes og udvikles. Desuden skal elevers ret til at bruge og udvikle hjemmetsprog skal anerkendes, idet en udvikling af modersmålet har stor betydning som læringsmæssig ressource og elevmotivation.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Pædagogik som fag og praksis |
| Redaktører | Jens Christian Jacobsen, Tom Ritchie |
| Antal sider | 19 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Publikationsdato | 2012 |
| Sider | 165-183 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-593-1616-0 |
| Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- pædagogik
- pædagogisk arbejde
- folkeskolen
- lærerrollen
- social inklusion
- integration