Forældresamarbejde - når forældre ikke er samarbejdsvillige

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel analyserer på baggrund af et aktuelt forskningsprojekt, hvordan forældre kan opfattes som usamarbejdsvillige, og hvordan disse opfattelser ofte er begrundet i mangelfuld viden om de forskellige (omsorgs)opgaver, som henholdsvis forældre og pædagoger varetager omkring barnet. Forældresamarbejde handler bl.a. om at skabe en omsorgskæde mellem hjem og daginstitution, og dette fordrer, at forældres perspektiver på deres hverdagsliv inddrages aktivt i samarbejdet. Kapitlet diskuterer, hvordan forældresamarbejde i sit udgangspunkt er konfliktuelt, men fremfor at lade konflikter fastlåse, kan de åbne for nysgerrighed på forældre og pædagogers forskellige perspektiver. Kapitlet argumenterer for, at et eksplorativt forældresamarbejde er særligt vigtigt, når børnelivet bekymrer.
OriginalsprogDansk
TitelUdsatte børn eller udsatte miljøer? Med daginstitutionslivet i fokus
RedaktørerChrisstina Munck, Johanne Vinter Kirkeby
Antal sider19
ForlagDafolo
Publikationsdato2021
Sider67-85
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-7234-033-3
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • forældresamarbejde
  • forældreperspektiver
  • udsathed

Citationsformater