Fordi det virker! hvordan ideen om evidensbaseret praksis er drivkraft for forandring af lærerprofessionen i folkeskolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Ideen om evidensbaseret praksis undersøges som styringspraksis i en kommunal skoleforvaltning efter folkeskolereformen 2014. I arbejdet med at indføre læringsmålstyret undervisning som didaktisk metode for kommunens lærere, organiseres lærere i forpligtende teamsamarbejder om fælles forberedelse, og vejledes af lærerkolleger på baggrund af observation af undervisningen. Skoleforvaltningens intentioner med at forandre læreres arbejdsform legitimeres med argumentet om, at evidensbaseret viden om elevers læring skal være grundlag for læreres praksis.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer20 (2)
TidsskriftPolitik
Vol/bind20
Udgave nummer2
ISSN1604-0058
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater