Forestillingen om den gode familie: - en aktuel pædagogisk udfordring?

Anja Marschall, Sine Penthin Grumløse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

At være en familie og have en familie er noget, vi alle kan relatere os til. Vi ”fødes ind i” en familie, vi får måske børn og stifter selv familie. Den familie, vi kommer fra, ser på forskellige måder ud til at få betydning for den familie, som vi ønsker og måske selv etablerer. Familier kan i dag se ud på mange måder, men trods mangfoldighed og diversitet i familiernes sammensætning synes én normativ forståelse af familien alligevel at dominere; nemlig kernefamilien.
I denne artikel følger vi forståelsen af ”en god familie” over tid og ser, hvordan præskriptive forståelser af ”en god familie” også i dag sætter en særlig – og ikke altid hensigtsmæssig – ramme for forældre, der bestræber sig på at arrangere gode betingelser for familiens liv, men også for pædagogers samarbejde med forældrene. Ved at kombinere viden fra forskningsprojekter, der undersøger, hvordan begrebet ”en god familie” er blevet tillagt betydning over tid med forskningsprojekter, der undersøger nutidige familiers hverdagsliv, søger vi at forstå aktuelle forhold i vores samtid ved dels at kaste et blik bagud ved dels at betragte konkrete problemstillinger i familiers hverdagsliv i dag og spejle dem i ”deres” kulturhistoriske ophav.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)20-31
Antal sider12
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 8 nov. 2018

Emneord

  • Børn og unge
  • familieidealer
  • historiske analyser
  • hverdagsliv
  • samarbejde

Citationsformater