TY - GEN
T1 - Forløb 1: Me and my family
T2 - Undervisningsmaterialer til engelskundervisningen i 1. klasse
AU - Søgaard, Karoline
AU - Thomsen, Hanne
N1 - Ansvarlig for udvikling af engelskmaterialet er Karoline Søgaard og Hanne Thomsen i samarbejde med Dorte Albrechtsen, Birgit Henriksen og Bente Melgaard samt Amanda Kjærsgaard Riise, Kirsten Palsgaard Pedersen, Louise Visholm, Maria Kechagia, Marie Heiberg, Mette Poulsen, Mette Rask Bentsen, Michal H. Bjerg, Mille Senniksen og Rikke Dahl Jensen.
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Hensigten med dette forløb er, at eleverne bliver introduceret til faget gennem sange og sjove aktiviteter. Eleverne skal have et receptivt grundordforråd, der skal bruges og udbygges i senere forløb. Der arbejdes ikke i dybden med fx tal eller farver, da disse vil blive gentaget i forskellige kontekster gennem hele 1. klasse. Det er altså ikke meningen, at eleverne skal kunne alle ordene, men at de skal møde ordene for første gang. Det kan med fordel italesættes over for eleverne, at det er hensigten. Det er helt centralt, at eleverne får succesoplevelser med sproget, og derfor kan kommunikationen i mange af aktiviteterne klares ved, at eleverne svarer med enkelte ord. Der er mange aktiviteter i nogle af lektionerne, men ideen er at holde tempoet relativt højt og ikke dvæle ved lange forklaringer, især ikke på dansk. Faget kan med fordel låne aktiviteter og rutiner fra andre fag, som eleverne kender i forvejen – fx kan man bruge CL-strukturer, som eleverne allerede kender fra danskfaget. Det er ikke vigtigt, at alle elever får gjort alting helt rigtigt – det er vigtigt, at de er med. Der skabes en ramme om forløbet ved at lade eleverne lave en foldebog, som de til sidst i forløbet kan bruge til at præsentere sig selv.
AB - Hensigten med dette forløb er, at eleverne bliver introduceret til faget gennem sange og sjove aktiviteter. Eleverne skal have et receptivt grundordforråd, der skal bruges og udbygges i senere forløb. Der arbejdes ikke i dybden med fx tal eller farver, da disse vil blive gentaget i forskellige kontekster gennem hele 1. klasse. Det er altså ikke meningen, at eleverne skal kunne alle ordene, men at de skal møde ordene for første gang. Det kan med fordel italesættes over for eleverne, at det er hensigten. Det er helt centralt, at eleverne får succesoplevelser med sproget, og derfor kan kommunikationen i mange af aktiviteterne klares ved, at eleverne svarer med enkelte ord. Der er mange aktiviteter i nogle af lektionerne, men ideen er at holde tempoet relativt højt og ikke dvæle ved lange forklaringer, især ikke på dansk. Faget kan med fordel låne aktiviteter og rutiner fra andre fag, som eleverne kender i forvejen – fx kan man bruge CL-strukturer, som eleverne allerede kender fra danskfaget. Det er ikke vigtigt, at alle elever får gjort alting helt rigtigt – det er vigtigt, at de er med. Der skabes en ramme om forløbet ved at lade eleverne lave en foldebog, som de til sidst i forløbet kan bruge til at præsentere sig selv.
KW - sprogtilegnelse
KW - sprogundervisning
KW - engelsk
KW - 1.klasse
M3 - Undervisningsmateriale
PB - Københavns Universitet
ER -