Forståelser af diagnoser og mangfoldighed i et intersektionelt perspektiv

Kira Saabye Christensen, Anders Christoffer Dejgaard

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Flere og flere børn, unge og voksne lever i dag med en eller flere diagnoser. I forlængelse heraf udgør diagnoser efterhånden en udbredt og selvfølgeliggjort forståelsesramme, når mennesker i og uden for pædagogiske sammenhænge skal forstå sig selv og hinanden. Når diagnoser bringes i spil og benyttes som forståelsesramme, sker det imidlertid ofte i tæt samspil med andre betydningsskabende kategorier, såsom køn, etnicitet, seksualitet, alder, klasse mv.
Med udgangspunkt i to cases fra hhv. børnehaveklassen og et botilbud, diskuterer vi, gennem et intersektionelt og sociologisk perspektiv, hvordan diagnosetænkning i det pædagogiske arbejde kan ’flette sig sammen’ med andre sociale kategorier og resultere i at børn og brugere bliver mødt meget forskelligt. Kapitlet illustrerer dermed, hvordan sociale kategorier kan virke bag om ryggen på pædagoger og skabe ulige betingelser for børn og voksne borgere.
OriginalsprogDansk
TitelKøn, seksualitet og mangfoldighed
RedaktørerSteen Baagøe Nielsen
Antal sider21
ForlagSamfundslitteratur
Udgave3
StatusAccepteret/In press - 1 jun. 2025

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater