Abstract
Denne rapport undersøger læreruddannelsesdidaktik som et gryende og
komplekst begreb i dansk læreruddannelse. Gennem syv
fokusgruppeinterviews med 22 undervisere fra Københavns
Professionshøjskole afdækkes deres forståelser af læreruddannelsesdidaktik,
andenordensdidaktik, vidensformer og pædagogiske/didaktiske udfordringer.
Analysen viser, at begrebet læreruddannelsesdidaktik forstås bredt og ofte med
en vis usikkerhed, men samtidig som en praksis- og professionsrettet didaktik,
der rummer både fag og fagdidaktik, metarefleksion i forhold til undervisning på
campus og i skolen, og koblinger mellem teori og praksis. Andenordensdidaktik
fremstår som et centralt aspekt, der har brede betydninger og varierende
præcision. Undersøgelsen peger på behovet for fælles sprog, kollegial
videndeling og strukturelle forbedringer. I rapporten konkluderer vi, at
udviklingen af læreruddannelsesdidaktik kræver didaktisk fordybelse,
begrebsafklaring, og der diskuteres inddragelse af både undervisere,
studerende og praktikskoler. Endelig fremsættes anbefalinger for at styrke
kohærens i uddannelsen, arbejde med at understøtte en udvikling af de
studerendes professionsidentitet og skabe fælles sprog og kultur i
læreruddannelsen.
komplekst begreb i dansk læreruddannelse. Gennem syv
fokusgruppeinterviews med 22 undervisere fra Københavns
Professionshøjskole afdækkes deres forståelser af læreruddannelsesdidaktik,
andenordensdidaktik, vidensformer og pædagogiske/didaktiske udfordringer.
Analysen viser, at begrebet læreruddannelsesdidaktik forstås bredt og ofte med
en vis usikkerhed, men samtidig som en praksis- og professionsrettet didaktik,
der rummer både fag og fagdidaktik, metarefleksion i forhold til undervisning på
campus og i skolen, og koblinger mellem teori og praksis. Andenordensdidaktik
fremstår som et centralt aspekt, der har brede betydninger og varierende
præcision. Undersøgelsen peger på behovet for fælles sprog, kollegial
videndeling og strukturelle forbedringer. I rapporten konkluderer vi, at
udviklingen af læreruddannelsesdidaktik kræver didaktisk fordybelse,
begrebsafklaring, og der diskuteres inddragelse af både undervisere,
studerende og praktikskoler. Endelig fremsættes anbefalinger for at styrke
kohærens i uddannelsen, arbejde med at understøtte en udvikling af de
studerendes professionsidentitet og skabe fælles sprog og kultur i
læreruddannelsen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|
| Udgivelsessted | Kbh. |
|---|---|
| Forlag | Københavns Professionshøjskole |
| Antal sider | 57 |
| ISBN (Elektronisk) | 97887-85371-00-3 |
| Status | Udgivet - nov. 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- læreruddannelse
- didaktik