Forståelser af læreruddannelsesdidaktik

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

6 Downloads (Pure)

Abstract

Denne rapport undersøger læreruddannelsesdidaktik som et gryende og
komplekst begreb i dansk læreruddannelse. Gennem syv
fokusgruppeinterviews med 22 undervisere fra Københavns
Professionshøjskole afdækkes deres forståelser af læreruddannelsesdidaktik,
andenordensdidaktik, vidensformer og pædagogiske/didaktiske udfordringer.
Analysen viser, at begrebet læreruddannelsesdidaktik forstås bredt og ofte med
en vis usikkerhed, men samtidig som en praksis- og professionsrettet didaktik,
der rummer både fag og fagdidaktik, metarefleksion i forhold til undervisning på
campus og i skolen, og koblinger mellem teori og praksis. Andenordensdidaktik
fremstår som et centralt aspekt, der har brede betydninger og varierende
præcision. Undersøgelsen peger på behovet for fælles sprog, kollegial
videndeling og strukturelle forbedringer. I rapporten konkluderer vi, at
udviklingen af læreruddannelsesdidaktik kræver didaktisk fordybelse,
begrebsafklaring, og der diskuteres inddragelse af både undervisere,
studerende og praktikskoler. Endelig fremsættes anbefalinger for at styrke
kohærens i uddannelsen, arbejde med at understøtte en udvikling af de
studerendes professionsidentitet og skabe fælles sprog og kultur i
læreruddannelsen.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagKøbenhavns Professionshøjskole
Antal sider57
ISBN (Elektronisk)97887-85371-00-3
StatusUdgivet - nov. 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læreruddannelse
  • didaktik

Citationsformater