Abstract
I artiklen præsenteres og diskuteres, hvordan forskellighed i et forskerteam og en eksplorativ tilgang til analyseprocesser af data kan forstås som både forstyrrelser og forhandlinger, der udfordrer forestillingen om stringente og kontrollerbare processer. Vi vil i artiklen vise og argumentere for, at forstyrrelser og forhandlinger samtidig bidrager til at styrke og kvalificere forskningsprocessen. Vi tager udgangspunkt i vores fælles forskningsprojekt Approaching Inclusion (AppIn), hvor vi har undersøgt professionelles samarbejde i skolen. I artiklens første del skitserer vi, hvordan vi gennem en abduktiv tilgang har arbejdet med forskellige metodologiske og teoretiske inspirationer, der har understøttet projektets både induktive og deduktive analysebevægelser og dermed projektets samlede videnproduktion.
I artiklens anden del reflekteres over vores egen forsknings- og samarbejdsproces gennem nogle af de centrale fund om samarbejde, som vi identificerede i projektet, for på den baggrund at kunne sige noget mere generelt om forskningssamarbejde.
I artiklens anden del reflekteres over vores egen forsknings- og samarbejdsproces gennem nogle af de centrale fund om samarbejde, som vi identificerede i projektet, for på den baggrund at kunne sige noget mere generelt om forskningssamarbejde.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2022 |
Udgave nummer | 2 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - jun. 2022 |
Emneord
- Undersøgelsesdesign, teori og metode