Fotografier som børns perspektiver på deres hverdagsliv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Hvilket hverdagsliv lever børn på døgninstitution, og hvordan oplever børnene selv deres hverdag i disse rammer? Disse forskningsspørgsmål lå bag en undersøgelse foretaget som en integreret del af mit ph.d. projekt. Ambitionen har været at inkludere børn som informanter og at udarbejde en forståelse af de nævnte spørgsmål ud fra et børneperspektiv. Som et ud af flere metodiske redskaber har jeg anvendt kameraer. De deltagende børn fik udleveret et kamera, så de via deres egne fotografier kunne skabe fortællinger om deres hverdagsliv, som jeg efterfølgende har kunnet studere.
Kapitlet indeholder en metodisk diskussion af informantskabt visuelt datamateriale.
OriginalsprogDansk
TitelVisuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier : En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning
RedaktørerKim Rasmussen
Antal sider32
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagRoskilde Universitetsforlag
Publikationsdato2013
Sider81-113
ISBN (Trykt)978-87-7867-396-1
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • børnekultur
  • børn som informanter
  • børns oplevelser
  • børns fotografier
  • metodologi
  • Døgninstitution for børn og unge

Citationsformater