Fra praksisfaglighed til praksisfagdidaktik: - med fokus på madkundskab

Karen Wistoft, Lars Qvortrup

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel zoomer vi ind på praksisfaglighed som didaktisk begreb. Vi definerer praksisfagdidaktik som didaktiske refleksioner og begrundelser, der sætter fokus på at skabe samspil mellem tilegnelsen af kundskaber og færdigheder, således at kundskabstilegnelsen bliver mindre abstrakt og færdighedstilegnelsen mere kundskabsreflekteret. I sidste del af kapitlet præciserer og eksemplificerer vi praksisfagdidaktiske valg af mål, indhold, form og metoder og dets refleksion over sociale og fysiske rammebetingelser. Det overordnede praksisfagdidaktiske mål er at realisere idealet om Artes aude: Hav mod til at bruge dine færdigheder. Vis, hvad du kan. Stol på det, du gør. Vid, hvilke argumenter der er gyldige i hvilke sammenhænge. Vær forpligtet på at vise, hvad du kan på en sådan måde, at du kan dele din kunnen med andre og sammen med dem træffe begrundede valg.
OriginalsprogDansk
TitelPraksisfaglighed i skolen
RedaktørerAndreas Rasch-Christensen
Antal sider18
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato1 dec. 2023
Sider77-94
ISBN (Elektronisk)978-87-7234-301-3
StatusUdgivet - 1 dec. 2023
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Praksisfaglighed
  • Almendidaktik
  • Praksisfagdidaktik
  • Færdigheder
  • Kundskaber
  • Praktisk-musiske fag
  • Madkundskab

Citationsformater