Abstract
I forbindelse med et større aktionsforskningsprojektet, ’Liv og Læring – i fremtidens daginstitution’, der forløb i perioden 2014 til 2016, afprøvede og udviklede vi fremtidsværksteder for de mindre børn i alderen 4-6 år, fremover benævnt som børneværksteder. I projektet deltog ca. 130 pædagogiske personaler og ca. 50 børnehavebørn fordelt på fem daginstitutioner fra tre kommuner. Det pædagogiske personales deltagelse i ’Liv og Læring’ førte til en del nye udviklinger af praksis: nye indretninger, aktiviteter, samarbejdsformer, men også nye undersøgelser og erkendelser. I denne artikel er det imidlertid ikke de voksnes bevægelser i projektet, som er i fokus. Det, vi her forsøger at stille skarpt på, er de metodiske udfordringer og svar på børnehavebørnenes deltagelse i børneværkstederne for herigennem at opholde os ved det særlige udsnit af viden dannelse og (potentiel) demokratiserende udvikling af daginstitutionen, som er forbundet med
børnenes deltagelse i projektet.
børnenes deltagelse i projektet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 6 |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 49 - 58 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 20 sep. 2016 |