TY - BOOK
T1 - Globale ideer om bæredygtig udvikling og lokale møder om didaktisk praksis
T2 - en undersøgelse af uddannelse for bæredygtig udvikling i Irland og Danmark
AU - Madsen, Katrine Dahl
N1 - Bibliografi
Ph.d. afhandling
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Ph.d.-projektet udspringer af en nysgerrighed over for, hvordan Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) tænkes og arbejdes med som didaktisk praksis i skolen, og hvordan samarbejde mellem forskere og lærere kan kvalificere arbejdet inden for feltet. Ud fra en kvalitativ tilgang søges med afhandlingen at opnå en nærmere forståelse af, hvordan lærere udfolder Uddannelse for Bæredygtig Udvikling i dialog med forskningsperspektiver og den didaktiske praksis, og de spændinger, brud og åbninger, der her tegner sig i forhold til eksisterende praksisser og i forhold til det fremtidige arbejde med Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. På baggrund af studiet rejses en diskussion af, hvordan et ’Regional Center of Expertise on Education for Sustainable Development’ (RCE) kan støtte op om disse sociale forandringsprocesser.
AB - Ph.d.-projektet udspringer af en nysgerrighed over for, hvordan Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) tænkes og arbejdes med som didaktisk praksis i skolen, og hvordan samarbejde mellem forskere og lærere kan kvalificere arbejdet inden for feltet. Ud fra en kvalitativ tilgang søges med afhandlingen at opnå en nærmere forståelse af, hvordan lærere udfolder Uddannelse for Bæredygtig Udvikling i dialog med forskningsperspektiver og den didaktiske praksis, og de spændinger, brud og åbninger, der her tegner sig i forhold til eksisterende praksisser og i forhold til det fremtidige arbejde med Uddannelse for Bæredygtig Udvikling. På baggrund af studiet rejses en diskussion af, hvordan et ’Regional Center of Expertise on Education for Sustainable Development’ (RCE) kan støtte op om disse sociale forandringsprocesser.
KW - Uddannelse for bæredygtig udvikling
M3 - Ph.d. afhandling
SN - 978-87-7684-957-3
BT - Globale ideer om bæredygtig udvikling og lokale møder om didaktisk praksis
PB - DPU, Aarhus Universitet
ER -