Hanedød og æggemassakre – om undren som indgang til nye tanker om bæredygtighedspædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Hvis pædagogik for bæredygtighed for alvor skal spille ind i en forandring af samfundet, kræver det at uddannelsesinstitutioner på alle niveauer tør udfordre deres egne grundlæggende antagelser og gentænke deres mission i samfundet (Wals & Jickling 2002). For daginstitutioner handler det bl.a. om at kigge med nye øjne på, hvordan dagtilbuddenes formål - at fremme børns dannelse, læring, trivsel og udvikling - hænger sammen med bæredygtighed. I dette kapitel diskuterer jeg, hvordan en opmærksomhed på og undren over forhold og tænkemåder, vi normalt tager for givet, kan være et udgangspunkt for denne type refleksioner.
OriginalsprogDansk
TitelBæredygtighed og dagtilbudspædagogik : eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser
RedaktørerMia Husted, Nanna Jordt Jørgensen, Katrine Dahl Madsen
Antal sider17
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund
Publikationsdato2023
Sider26-42
ISBN (Trykt)978-87-7216-650-6
ISBN (Elektronisk)978-87-7216-651-3
StatusUdgivet - 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogik for bæredygtighed
  • daginstituioner
  • Aktionslæring
  • aktionsforskning

Citationsformater