Abstract
Hvis pædagogik for bæredygtighed for alvor skal spille ind i en forandring af samfundet, kræver det at uddannelsesinstitutioner på alle niveauer tør udfordre deres egne grundlæggende antagelser og gentænke deres mission i samfundet (Wals & Jickling 2002). For daginstitutioner handler det bl.a. om at kigge med nye øjne på, hvordan dagtilbuddenes formål - at fremme børns dannelse, læring, trivsel og udvikling - hænger sammen med bæredygtighed. I dette kapitel diskuterer jeg, hvordan en opmærksomhed på og undren over forhold og tænkemåder, vi normalt tager for givet, kan være et udgangspunkt for denne type refleksioner.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik : eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser |
| Redaktører | Mia Husted, Nanna Jordt Jørgensen, Katrine Dahl Madsen |
| Antal sider | 17 |
| Udgivelsessted | Frederiksberg |
| Forlag | Frydenlund |
| Publikationsdato | 2023 |
| Sider | 26-42 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-7216-650-6 |
| ISBN (Elektronisk) | 978-87-7216-651-3 |
| Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Pædagogik for bæredygtighed
- daginstituioner
- Aktionslæring
- aktionsforskning